Monday 6 September 2010

Satu Kisah Di Bazar Ramadan..

Ramadan hampir sampai ke penghujung.. Pantasnya masa berlalu.. Hari ini sudah hari ke ke 27 berpuasa. Ramai yang telah mula bercuti, ditambah dengan cuti sekolah yang bermula minggu ini. Insyaallah adilfitri akan disambut pada hari Jumaat, 10 September 2010.

Bila dah hujung-hujung puasa, tumpuan orang kebanyakannya lebih terarah kepada menyediakan persiapan utk hari raya. Macam2lah yang nak dibeli, disediakan sempena hari raya ini. Terpulanglah kepada bajet masing2.

Namun aku bukan nak cerita tentang itu sangat.. Kisah yang nak diceritakan sebenarnya begini... siang tadi selepas membeli juadah untuk berbuka ketika dalam perjalanan balik tiba2 aku dikejutkan dengan tangisan seorang budak perempuan yang tiba2 berlari ke arah ku sambil menangis dan berkata "kakak.. boleh tak nak pinjam handphone?" aku terkejut, dan terus bertanya kenapa.. katanya.. "saya nak call mak saya, mak saya hilang" Ya Allah.. macam mana blh jadi mcm tu? aku tanya.. dia kata, dia tengah beli kuih, selepas itu tiba2 mak dia hilang dari pandangan.. dia pun panik dan tak tentu arah.. aku pun hairan.. macam mana boleh jadi macam tu.. salah siapa.. terasa lucu pun ada jugak.. selalu mak yang hilang anak.. ni anak hilang mak.. kasihan aku melihat keadaan dia menangis macam tu.. kelihatan takut sangat kehilangan mak dia.. aku pujuk dia dan cakap akan tlg dia cari mak dia.. budak ini kelihatan bijak.. dia blh jawab semua soalan ku dengan baik.. ingat no. telefon mak dan ayah dia.. malah ingat no. kereta mak dia.. malangnya hari ini aku tak bawa telefon.. aku dah pegang masa di rumah tadi nak bawa, tapi disebabkan hujan rasa malas pulak.. takut payah nak pegang dengan payung lagi, makanan, beg duit.. rupanya ada cerita pulak akan berlaku.. lalu aku pun bawa dia cari public phone di kawasan berhampiran.. dua phone yang dijumpa tak berfungsi.. nasib baik yg ketiga boleh diguna.. mulanya aku dail no. mak dia tapi tak berjawab.. aku yakin mak dia tengah panik cari dia.. then aku dail no. ayah dia dan beritahu di mana dia berada.. sementara tunggu mak dia sampai aku sempat bertanya umurnya dan tinggal di mana.. baru 9 tahun dan tinggal di Sg. Pusu, Gombak... malang sekali aku lupa untuk bertanya namanya... tak lama kemudian ibu saudaranya sampai dan berkali2 mengucapkan terima kasih kepadaku.. aku ceritakan serba sedikit kronologi yang berlaku.. selepas mereka pergi aku pun balik.. syukurlah dia dah selamat kembali ke pangkuan keluarganya.. mungkin mak dia akan ambil pengajaran selepas daripada itu supaya lebih prihatin.. dengan kejadian kehilangan anak yang kerap berlaku sekarang dan kesan yang akan ditanggung, aku pasti semua keluarga pun tidak mahu perkara seperti itu berlaku..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin