Friday 29 October 2010

Balik Kampung

Alhamdulillah.. aku telah selamat sampai ke kampung lebih kurang jam 10.30 tadi.. Keluar ofis agak lewat sikit. Ada keja urgent pulak last-last minute. Disebabkan hari ini hari terakhir bekerja minggu ini kenalah selesaikan apa yang perlu. Keluar ofis pergi buat urusan di bank dulu sebelum gerak ke Shah Alam.

Sepanjang perjalanan jalan agak sibuk dengan kenderaan. MRR2 memang begitulah kebiasaannya pada hari bekerja. Sebelah petang memang waktu yang cukup membosankan dan menyesakkan fikiran dengan jem yang tiada kesudahan. Lebih-lebih lagi pada hari Jumaat. Orang akan bercuti ataupun mempunyai banyak perancangan di hujung minggu. Nasib baiklah aku tidak berada di laluan itu setiap hari. Belum campur lagi dengan kerenah pemandu yang tidak tahu menghormati orang lain. Seolah-olah jalan itu mereka yang punya. Sesuka hati saja menukar lorong tanpa memberi signal. Susah sangat ke nak bagi signal tu? Bukan kena bayar pun! Kalau berlaku kemalangan bukan sahaja dia yang susah, semua orang kat situ terlibat sama. Tak kiralah kereta apa. Sama saja. Tapi kalau kereta besar, kereta mewah lagilah.. Nak tunjuk lagak saja. Kalau dah tahu nak masuk susur ke kiri, bersedialah dari awal2.. Jangan dah nak dekat baru sibuk nak masuk lorong orang. Kan ke bahaya tu.. Kita pulak nak kena jaga keselamatan dia. Padahalnya itu tanggungjawab masing-masinglah. Ni orang lelakilah punya habit.. Geram betul..

Alamak.. sabar-sabar.. Aku dah jauh membebel... Cukuplah setakat tu.. Tapi itulah realiti yang selalunya berlaku. Sebab itu orang selalu kata, bila di jalan raya, kita selalunya akan hilang pertimbangan dan akan keluarlah semua sifat2 buruk yang tak pernah terfikir sebelum itu..

Yang pasti, aku cukup gembira dapat pulang ke kampung bertemu mak dan abah. Seperti biasa, banyaklah cerita-cerita yang keluar sepanjang perpisahan yang berlaku sebelum ini. Mak, abah pastinya orang yang paling gembira dengan kepulangan anak-anaknya walaupun hanya di waktu hujung minggu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin