Thursday 19 August 2010

Orang Kelantan Ke?

Inilah persoalannya.. Adakala aku tersenyum sendiri. Sudah lebih bilangan jari sepuluh orang mengatakan aku orang kelantan. Waktu aku mula-mula bekerja dahulu salah satu tugasku menjawab panggilan telefon. Bila bercakap lama sikit dengan pemanggil ramai yang bertanya, "orang kelantan ke?" Waktu mula-mula tu aku tak rasa apa. Terus terang aku mengaku aku orang selangor walaupun lahir kat perak dan pemegang mykad xxxxxx-08-xxxx. Tapi bila dah ramai sangat yang bertanya begitu aku jadi hairan dan pelik. Aku tanya balik orang yang soal tu.. "kenapa kata saya orang kelantan?" Padahal tak pernah jumpa pun. Rupa-rupanya cara aku cakap gaya orang kelantan.. sebiji-sebiji kata mereka.. dan lagi lembut sangat.. Ada satu ketika, ketika interview, orang yang interview tu (akhirnya ambil aku bekerja walaupun aku tak lama kat situ) tanya soalan yang sama. Aku tergelak je..

Baru-baru ni masa pergi kenduri sambut puasa kat Melati, ada seorang perempuan tanya soalan tu lagi. Aku dah tak hairan tapi aku tanya balik kenapa kata macam tu? Sebab yang sama.. dan lagi katanya sebab wajahku macam orang kelantan dan kulit putih. Wah.. macam tu pulak.. Aku rasa macam tak sesuai sebab aku tak macam tu. Orang perempuan kelantan memang diakui comel-comel dan lawa-lawa dan kulit masing-masing putih bersih..

Sayangnya aku tak pandai cakap kelantan walaupun punya ramai kenalan dari kelantan. Malahan adik ipar juga orang kelantan. Kalau cakappun rasa pelik bunyinya dan orang boleh agak bukan kelantan pure.. Kalau tak dah tentu aku boleh dapat harga murah kalau shopping kat sana. Walau apa pun aku tak kisah langsung orang cakap macam tu. Orang kelantan ke, perak ke, selangor ke.. aku orang malaysia. Orang yang menilai tentu punya alasannya. Aku hanya jadi diri sendiri.. dan sentiasa cuba untuk memahami dan menjaga hati orang lain sebaiknya..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin