Thursday 9 December 2010

Seringkali..

Seringkali kita berhadapan dengan kerenah manusia yang adakalanya begitu menjengkelkan dan menyakitkan hati.

Seringkali kita berhadapan dengan kerenah manusia yang tidak tahu menghormati orang lain. Berkata dan berbuat sesuatu seenaknya tanpa mempedulikan perasaan orang yang mendengar atau melihatnya. Sedangkan tidak rugi apa pun untuk kita saling menghormati antara satu sama lain malahan menjadikan kita lebih dihormati.

Seringkali kita berhadapan dengan kerenah manusia yang perasan dirinya terlalu bagus, terlalu hebat, terlalu besar lebih daripada orang lain, terlalu berbangga, terlalu sombong, terlalu angkuh dengan jawatan, kedudukan, kemewahan yang mereka miliki. Yang selalu menganggap status diri mereka lebih tinggi dan memandang rendah kepada kekurangan yang dimiliki oleh orang lain. Sedangkan di sisi Allah SWT kita ini hanyalah sama sahaja.

Seringkali kita berhadapan dengan kerenah manusia yang terlalu mementingkan diri sendiri. Menganggap dunia ini seperti miliknya seorang dan berbuat sesuka hati sahaja tanpa memikirkan perasaan orang lain. Sedangkan dia lupa orang lain juga mempunyai hak yang sama sepertinya.

Seringkali kita berhadapan dengan kerenah manusia yang suka mengambil kesempatan di atas kelemahan orang lain. Tidak ada perasaan belas kasihan dan tergamak melihat kesusahan dan kesengsaraan orang lain. Sedangkan hakikatnya kehidupan ini ibarat roda. Adakalanya di atas dan sampai masanya di bawah.

Seringkali kita berhadapan dengan kerenah manusia yang tidak sabar apabila berada di jalan raya. Sesuka hati memandu tanpa mengikut peraturan seolah2 jalan raya itu dia yang punya dan hanya dia sahaja yang membayar cukai. Memandu laju, melulu tanpa menghiraukan keselamatan diri dan orang lain. Sedangkan tak ke mana pun jauhnya dia dapat pergi.

Seringkali kita berhadapan dengan kerenah manusia yang mahu mencapai sesuatu dengan cara yang mudah tetapi salah. Sedangkan orang lain bersusah payah dan berusaha dengan ikhlas dan bersungguh2 untuk mencapai impian hidupnya.

Seringkali kita berhadapan dengan kerenah manusia yang mudah berhasad dengki dan beriri hati dengan apa yang dimiliki oleh orang lain. Tidak senang melihat kelebihan yang dimiliki oleh orang lain. Sedangkan dia tidak sedar semakin banyak kelebihan yang dimiliki orang lain semakin banyaklah kekurangan yang dimiliki olehnya.

Sesungguhnya kehidupan ini hanyalah untuk sementara. Capailah kejayaan, kebahagiaan, kesenangan, ketenangan dalam hidup dengan cara yang mulia dan diredhai. Jadilah kita seorang yang sentiasa dihormati, dikasihi dan disayangi oleh orang lain.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin