Sunday 5 December 2010

Percutian Ke Genting Highland dan Teluk Cempedak, Kuantan

Seperti yang dirancang pada saat2 akhir aku dan seorang teman, kak yati memilih untuk bercuti ke Genting Highland. Bertolak dari Taman Melati jam 8.15 pagi dan sampai di Genting Sempah lebih kurang jam 9. Disebabkan masih awal kami bersarapan pagi di sebuah restoran berhampiran Hotel Seri Malaysia yang kami cadang untuk bermalam. Selepas sarapan kami jalan-jalan sekitar Taman Strawberi yang juga berdekatan dengan hotel tersebut. Bukan setakat ladang strawberi yang ada di situ malahan juga terdapat juga tanaman berbagai jenis cendawan, sayur-sayuran hidroponik yang segar, anggur yang begitu subur (walaupun bukan musim buah), bunga-bungaan yang begitu cantik, gerai2 jualan cenderahati, makanan, minuman dan lain-lain. Sangat menarik sekali.

Selepas itu perjalanan diteruskan menuju ke puncak Genting Highland. Tiada tujuan untuk bermain apa juga permainan sama ada indoor atau outdoor di situ. Cuma sekadar untuk melihat kawasan sekitar Genting dan memerhati gelagat pengunjung yang begitu ramai sekali. Maklumlah cuti sekolah. Nak naik cable car pun cuaca berkabus sangat teruk dan pemandangan begitu terhad.

Setelah puas berjalan2 di situ timbul pula cadangan untuk menukar plan. Tak mahu pulak bermalam di Genting memandangkan tiada apa lagi tempat untuk dituju. Lalu kami memilih untuk menuju ke Kuantan. Disebabkan tidak booking hotel atau tempat penginapan kami gamble saja pergi. Sampai di sana baru nak cari. Kalau tak dapat hotel atau chalet, bajet hotel pun ok. Kalau tak, tidur kat masjid la jawabnya.. haha.. Sampai di Kuantan kami terus menuju ke Pantai Teluk Cempedak dan cuba cari tempat penginapan di situ. Alhamdulillah.. nasib baik masih ada kekosongan bilik di Pine Beach Hotel di situ. Kategori bajet hotel. Tak kisahlah. Asalkan ada tempat penginapan. Walaupun bajet hotel tapi masih selesa dan lengkap dengan semua kemudahan. Kedudukannya juga sangat berdekatan dengan pantai. Cuma berjalan kaki saja.

Malam, keluar makan di KFC yang terletak berhampiran hotel tersebut dalam keadaan hujan yang turun sejak dari petang lagi. Cuaca sejuk sangat. Selepas makan balik ke hotel berehat, tengok tv dan tidur.

Pagi ahad, selepas bersarapan di McD yang juga terletak berhampiran hotel, kami berehat di sekitar pantai Teluk Cempedak sambil memerhatikan gelagat pengunjung pantai. Kelihatan ramai sekali pengunjung yang datang bersama keluarga sama ada untuk mandi-manda atau bersiar2 di sekitar pantai. Berada di tepi pantai sambil mendengar desiran ombak memukul pantai sangat menenangkan hati dan jiwa.

Dekat jam 12 kami bergerak balik ke hotel untuk bersiap2 kerana sudah sampai masanya untuk check out. Dalam perjalanan tu sempat juga singgah membeli cenderamata sebagai kenangan. Selepas check out kami terus memulakan perjalanan balik ke Kuala Lumpur. Kami sampai di Taman Melati hampir jam 3.30. Alhamdulillah. Tamatlah sudah percutian yang dirancang saat2 akhir. Walaupun begitu singkat namun tetap meninggalkan kenangan manis.


Bersama kak yati... on the way to Genting Highland


Taman Strawberi Genting Highland


Bergambar berlatar belakangkan cendawan ling zhi


Bunga2 pelbagai jenis yang sangat cantik dipandang..


Segar.. salad yang ditanam secara hidroponik..


Taman orkid


Kedai cenderamata


Sekitar ladang strawberi


Ladang strawberi di bawah tu..


Bunga yang menyegarkan pandangan..


Cantiknya orkid..


Ladang strawberi yang begitu subur..


Genting Highland yang sesak dengan orang ramai


Taman permainan Genting


Genting Highland Hotel dari kejauhan


Cuaca berkabus yang sangat teruk sewaktu turun balik


Bercuti sampai ke Kuantan..


Pine Beach Hotel Teluk Cempedak tempat penginapan


Makan malam di KFC


Keletihan seharian berjalan..


Bersantai di pantai Teluk Cempedak


Desiran ombak memukul pantai.. sangat menenangkan..


Bersiar-siar melihat keindahan pantai..


Di tepi pantai yang indah..


Tamat sudah percutian.. on the way back to KL..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin