Sunday 28 November 2010

Kunjungan Ke Expo MAHA 2010

Hujung minggu ni aku berada di Seri Kembangan. Tempat yang aku sering teruja untuk pergi. Namun aku tidak pasti apakah aku dapat datang atau tidak ke sini lagi selepas ini. Selain bertujuan untuk berkunjung ke rumah Salawati buat kali terakhir (kerana dia akan berpindah ke projek baru di Karak mulai Januari 2011), aku bercadang untuk pergi ke expo MAHA 2010 (Malaysian Agriculture, Horticulture and Agrotourism) bersama Salawati pada hari Ahad. Expo ini diadakan setiap dua tahun sekali di Taman Expo Pertanian Malaysia, Serdang (MAEPS) dan pada tahun ini ianya diadakan pada 26 November - 5 Disember 2010.

Kami keluar dari rumah lebih kurang jam 10.15. Selepas bersarapan serba ringkas kami pun gerak ke expo. Apabila mula memasuki susur untuk ke expo kenderaan mula bergerak perlahan. Jalan 3 lorong telah menjadi 4. Punyalah ramainya orang yang akan menuju ke destinasi yang sama. Akhirnya sampai juga ke tempat yang dituju. Memang sesak dengan kenderaan dan orang ramai. Itulah gambaran yang dapat diberikan. Kereta parking di mana sahaja asal ada ruang kosong. Ada yang terpaksa berjalan jauh kerana tiada lagi ruang parking yang dekat. Di mana2 sahaja kawasan seluas itu penuh dengan orang ramai. Memang kelihatan hanya lautan manusia yang datang dengan bermacam ragam. Memandangkan sekarang tengah cuti sekolah maka ramailah yang datang bersama keluarga dari yang sekecil2 anak hinggalah sebesar2 bapak. Memang meriah. Cuaca juga tidak menentu. Sekejap mendung, sekejap panas dan sekejap hujan. Namun begitu tidak menghalang orang ramai dari berpusu2 datang untuk menyaksikan pameran terbesar seumpamanya di Asia ini.

Disebabkan orang terlalu ramai maka keadaan agak tidak selesa. Kawasan pameran yang luas juga memaksa pengunjung menaiki tram untuk bergerak dari satu tempat ke tempat pameran lain. Maka bersesak2lah orang ramai dalam tram tersebut. Disebabkan tram yang disediakan agak terhad maka orang ramai terpaksa menunggu dan beratur panjang untuk menaiki tram. Memang menguji kesabaran. Aku telah melalui pengalaman kali kedua berkunjung ke sini. Jadi telah faham keadaannya. Mungkin akan ada yang serik untuk berkunjung lagi ke sini. Namun kita memang tidak akan rugi untuk datang ke tempat seperti ini. Sangat menarik dan banyak infomasi yang boleh kita perolehi apabila melihat pameran yang diadakan. Namun disebabkan kesuntukan masa dan ada hal yang perlu dibuat petang ini kami tidak dapat melawat kesemua tempat yang ada. Walaupun agak terkilan kerana tidak dapat melihat semua pameran tetapi aku tetap puas hati kerana tercapai juga hasrat untuk berkunjung ke sini.

Antara gambar-gambar yang dapat dikongsikan sempena kunjungan ke pameran tersebut.



Jem giler.. on the way to expo..


Ramainya manusia..


Dewan pameran utama


Ni orang tengah beratur nak tunggu tram.. sabar je lah..


Sangat kreatif hiasan ni..


Cantiknya capsicum disusun begini..


Ini pun sama juga.. terung pulak..


Ahh.. geram tengok buah-buahan tu...


Lebatnya buah cili nih..


Ni nangka madu..


Bestnya tomato...


Macam2 orkid ada..


Cantiknya orkid..


Ros ni pun cantik..


Comel sangat ayam ni.. gebu..


Keletihan selepas berjalan jauh..

2 comments:

  1. pengalaman di dalam expo mana eh penat penat aku salin baru persaan pengaamn dalam expo itu tiada masa membazir btol

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin