Saturday 13 November 2010

Monolog Perasaanku...


Sesungguhnya kehidupan ini terlalu banyak pengertian yang orang lain tidak dapat memahaminya. Hidupku, rahsiaku, suka dan dukaku penuh cerita pahit manis. Setiap kejadian adalah pengalaman dan pengajaran. Orang kata, pengalaman adalah sekolah yang terbaik untuk kita. Sesungguhnya segala yang baik itu datang daripada Allah dan segala keburukan itu adalah kelemahan kita sebagai hambaNya.

Aku sentiasa cuba untuk melakukan yang terbaik di dalam setiap apa yang aku lakukan. Aku sentiasa berusaha untuk memberi yang terbaik dalam kehidupanku dan orang lain. Aku sentiasa berusaha untuk membahagiakan, menggembirakan dan menyenangkan orang lain, menjaga hati dan dan perasaan sesiapa juga, memenuhi setiap permintaan sesiapa juga selagi mampu, menghargai setiap insan yang aku kenali dan bersyukur dengan apa yang aku miliki.

Pun begitu, aku tahu aku tidak selalu baik dan juga tidak selalu benar. Kadangkala aku juga kelihatan seperti sangat bodoh. Aku memang hanya manusia biasa seperti orang lain, yang punya kelemahan, yang punya kekurangan, yang punya rasa takut, rasa bimbang, resah, marah, kecewa dan kadangkala mungkin tidak bisa diterima akal. Aku juga melakukan kesilapan. Aku juga melakukan kekhilafan. Namun aku sentiasa bermohon agar aku cepat sedar, cepat mengakui, cepat berubah dan memperbaiki semua kelemahan, kesalahan dan kekhilafanku sepantas itu.

Aku bersyukur melalui dan mengharungi perjalanan kehidupan ini. Aku redha dan bersyukur di atas segala nikmat yang Tuhan berikan kepadaku. Aku redha dan bersyukur dengan apa yang Tuhan tentukan untukku. Aku sedari semakin aku bersyukur semakin banyak kebaikan yang aku temukan. Dugaan, cabaran adalah ujian dariNya adalah supaya aku menjadi insaf dan sabar menempuhinya.

Aku mahu jadi seorang yang sentiasa berfikiran positif, rasional dan membuat sesuatu tindakan dengan menggunakan pertimbangan akal yang waras, berhati-hati dan tidak mengikut perasaan. Aku mahu sentiasa tetapkan di hati bahawa Allah tahu apa yang terbaik untukku, Allah menyayangiku dan DIA tidak akan mengujiku dengan sesuatu yang aku tidak mampu menghadapinya.

"Aku gembira dan bersyukur melalui hidupku apa adanya jua".

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin