Thursday 25 November 2010

Dulu-Dulu Aku Suka...

Aku nak bercerita tentang perkara yang dulu2 aku suka buat atau lebih tepat menjadi habit atau aktiviti yang seronok untuk dibuat. Dulu2 tu maksudnya zaman aku sekolah atau zaman masa mula2 kerja dan duduk dengan ramai kawan2 serumah. Lebih kurang sekitar tahun 80-90-an. Masa berubah seiring dengan peredaran zaman. Walaupun semua tu tak lagi jadi kegemaran, kesukaan atau habitku, aku seronok bila mengenang kembali semua itu. Semua itu menjadi kenangan manis yang tercatat dalam diari kehidupanku.


Dulu-Dulu Aku Suka... Mancing Ikan

Ini citer masa zaman kanak2 dulu. Bila tiba waktu cuti sekolah antara aktiviti yang setiap hari aku dan adik2 serta kawan2 sekampung ku akan buat adalah memancing ikan. Ikan yang selalu kami dapat biasalah puyu dan sekali2 bila dapat ikan keli atau haruan punyalah suka sangat. Umpan yang kami gunakan biasanya cacing atau telur kerengga. Tapi kerengga ni susah sikit nak dapat sebab kena jolok sarangnya. Maklumlah bila dah ganggu tempat tinggalnya habislah kalau tak hati2. Sakit kalau terkena gigitan kerengga. Satu pengalamanyang tidak dapat dilupa bila kami dikejar orang gila masa memancing. Lintang pukang lari dalam semak. Sejak itu kami tak berani memancing jauh2 lagi. Takut. Maklumlah kami perempuan. Aktiviti memancing ni sampai hari ini aku masih suka dan ingin buat kalau berpeluang. Tak kiralah mancing kat mana sekalipun.


Dulu-Dulu Aku Suka... Tengok Citer Hindustan

Tak kiralah waktu bila ada citer hindustan aku mesti tengok. Bagi aku cerita hindustan ni yang paling menarik adalah kata2 yang diungkapkan. Sangat indah dan punya maksud yang mendalam. Aku tak kisah citer lama ke baru. Aku memang suka tengok. Sampai aku pernah beli beberapa CD citer yang aku suka tengok. Jalan ceritanya boleh dikatakan lebih kurang je... citer cinta yang stereotype, jahat giler2, bunuh2, tapi at last mesti happy ending. Aku suka dengar lagu2 dia. Sedap didengar. Citer yang paling meninggalkan kesan yang pernah aku tengok adalah citer Mann.. sampai aku menangis tengok citer ni.. Sedih sangatlah.. Lagi satu Devdas. Sangat tragis citernya. Aku paling suka pelakon kalau perempuan Juhi Cawla, Rani Mukherjee dan Mahima Chowdry. Cantik sangat. Kalau pelakon lelaki emm... Jackie Shroff, Sunny Deol dan Arjun Rampal. Tapi sekarang aku dah tak kisah kalau tak tengok. Sesekali je kalau betul2 free. Rasanya dah lama sangat aku tak duduk betul2 tengok dari awal citer sampai abis. Walaupun begitu sampai sekarang aku masih suka lagu hindustan. Tu tak boleh ubah.


Dulu-Dulu Aku Suka... Tengok Bolasepak

Ni aku nak citer masa Piala Dunia ataupun Piala Eropah. Aku mula betul2 tengok masa edisi France 98. Masa tu duk ramai2 dengan member2 serumah. Game pulak mula malam hingga awal pagi. Kami boleh duk depan tv bersorai-sorai menyokong pasukan masing2. Pastu sanggup pulak bersengkang mata bangun awal pagi nak tengok bola punya pasal. Tapi kena tidur dulu la.. Kalau tak, tak bangun la gi kerja esok. Tapi, piala dunia yang paling best sekali masa Korea Japan 2002 sebab time dia main lebih kurang waktu kita. Semua game main awal. Dapatlah tengok. Selepas daripada tu, aku dah tak sanggup nak bangun pagi semata2 nak tengok bola. Kalau nak tengok sangat pun pasukan yang aku suka ataupun final game. Walau apa pun aku masih mengikuti dengan teliti setiap game dan keputusan perlawanan. Dan aku masih ada pasukan favorite aku sendiri.

Haa.. satu perkara yang aku nak kongsi.. masa piala dunia tu.. aku sanggup beli surat khabar bila ada pasukan yang aku sokong menang. Pastu potong semua artikel yang aku suka termasuk gambar2 pemain atau info yang menarik masuk dalam folder . Masih ada simpan lagi folder tu sampai sekarang. Macam tak percaya je aku buat semua tu.


Dulu-Dulu Aku Suka... Tengok WWF (WWE)

Pelik bunyinya tapi ini betul.. Ni pun masa duduk ramai2 jugak.. Sebab masing2 dah minat tengok aku pun jadi terikut sama. Tiap malam Jumaat rancangan Smackdown. Jangan tak percaya orang perempuan tengok wrestling. Yang paling minat sapa lagi.. The Rock lah.. masa tu dia lah hero. Selain tu Steve Austin, Mankind, Triple H, Cane, Undertaker. Ramai lagilah kalau nak tulis kat sini... Yang jahat2 pun ramai. Memang menyampah kalau depa ni lawan. Game ni pulak ada macam2 title dia.. King of the Ring, Royal Rumble, No Mercy, Backlash, Judgement Day, No Way Out, Summerslam dan macam2 lah... Hehe... punya la minat sampai hafal semua nama dan game.


Dulu-Dulu Aku Suka... Tempah Baju

Haa.. ni masa aku kerja awal2 dulu. Setiap bulan mesti tempah baju 3-4 pasang. Baju kurung atau kebaya moden. Sampai mak aku bising sebab asyik tempah baju saje. Bila dah tak nak pakai baju2 tu aku bawak balik kampung sampai dah bertimbun baju2 tu dalam almari. Masih ada sampai sekarang. Macam2 fesyen yang aku tempah. Aku memang ada tailor tetap. Yang aku tempah sejak dari sekolah lagi. Tukang Jahit Indah namanya. Yang jahit tu aku panggil Ms Tan. Memang buatan dia sedap dipakai dan cantik jahitan dia.

Tapi sekarang aku dah tak rajin tempah baju sebab harga tempahan pun dah makin mahal. Dan lagi sekarang aku cuma pakai baju kurung pada hari jumaat saja. Jadi, tak perlulah nak tempah baju banyak2 lagi. Hari lain aku lebih gemar pakai pakaian pejabat yang bersesuaian seperti kasual, blouse, seluar atau skirt labuh yang boleh dibeli siap.

Satu cita2 ku yang masih belum tercapai adalah belajar menjahit. Teringin sangat nak belajar. Dapat jahit baju sendiri pun oklah. Dah jimat upah jahit baju. Tapi aku tak taulah akan tercapai atau tidak semua tu. Ada aje alasan aku.


Dulu-Dulu Aku Suka... Kumpul Resipi

Ini bab yang paling aku suka. Sebab aku suka masak. Entah berapa banyak dah resipi yang aku ada. Ambik kat internet, majalah, surat khabar, tv atau kat mana sahajalah yang aku jumpa dan aku rasa menarik aku akan simpan. Resipi yang aku mintak dari mak pun ada. Ni yang paling istimewa. Selain dari tu kalau pergi pesta buku tak sah kalau tak beli buku resipi atau majalah yang ada resipi yang menarik. Kalau berkesempatan aku memang teringin nak cuba resipi2 tu. Kalau pun tak cuba aku akan cuba compile elok2 dan simpan buat rujukan. Rasanya dah cukup resipi yang ada dan sebab tu lah sekarang aku dah tak buat lagi hobi tu.


Tu lah serba sedikit yang sempat aku kongsikan. Memang banyak lagi tapi cukuplah tu.. Dah panjang sangat rasanya posting kali ni.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin