Hari ni mahu menulis kenangan puasa dulu-dulu. Zaman masa kecil. Banyak perbezaan puasa dulu dengan sekarang. Aku mula puasa seawal usia 6 tahun. Tapi tidak penuh sebulan. Waktu sekolah rendah aku puasa tapi waktu itu agak nakal sikit. Selalu mintak dengan mak nak buka puasa. Entah kenapa bila pergi ke dapur nampak makanan yang ada tak boleh tahan. Mak memang marah tapi aku tetap meminta dengan mak. Sudahnya mak tak boleh larang lagi. Dah memang niat aku nak buka puasa. Jahat sungguh aku..
Satu perkara yang aku masih ingat.. dan sudah tidak ada lagi sekarang.. dulu-dulu waktu petang kami akan bertukar juadah dengan jiran-jiran terdekat. Biasanya kuih-muih. Akulah selalu yang disuruh emak menghantar kuih ke rumah jiran. Kekadang sampai 2-3 buah rumah. Bila tiba waktu buka, penuh juadah buka puasa dengan kuih-muih. Itulah meriahnya puasa dulu-dulu yang tidak ada lagi masa kini..
Satu lagi kenangan.. dulu-dulu di kampung budak-budak akan main meriam. Macam-macam jenis meriam yang dibuat sendiri. Ada meriam tin yang ditanam dalam tanah, meriam buluh dan paling hebat sekali tentunya yang dibuat daripada gelung konkrit. Budak-budak kampung akan berlawan siapa yang paling kuat bunyi meriam. Wah.. memang gamat satu kampung waktu petang hingga malam bila masing-masing berlumba bunyi meriam. Waktu itu aku hanya melihat dari jauh abang-abangku bermain. Tak berani nak dekat..
Dulu-dulu tiada halangan bermain mercun macam sekarang. Jadi macam-macam jenis mercun dan bunga api ada. Selalunya lepas buka baru main mercun. Di samping meriam bunyi mercun juga memang gamat satu kampung..
Itulah serba sedikit kenangan puasa dulu-dulu. Semuanya hanya tinggal kenangan. Walaupun telah lama berlalu ianya tetap manis untuk dikenang..
Tuesday, 17 August 2010
Monday, 16 August 2010
Catatan Isnin - 16.08.2010
Alhamdulilah.. hari ini sudah masuk hari ke 6 berpuasa. Sekejapnya masa berlalu.. Sudah hampir seminggu berlalu namun tidak terasa puasa yang dilalui. Sabtu dan Ahad lepas balik kampung buka puasa bersama mak abah. Walaupun tak ramai yang balik mak tetap masak juadah yang istimewa. Mak dan abah tak begitu sihat tapi masih berusaha untuk menyenangkan hati anak-anak. Abah sejak ada jawatan tok siak kat masjid agak sibuk. Lebih-lebih lagi bulan puasa. Belum masuk waktu buka sudah pergi ke masjid menguruskan apa yang perlu. Hinggalah orang habis tarawih dalam pukul 11 lebih baru abah balik. Esok subuh pergi lagi. Awal pagi pergi lagi kemas-kemas. Boleh dikatakan semua waktu solat abah ada di masjid. Masjid dah jadi rumah kedua abah. Kesian juga kat mak.. sorang-sorang kat rumah. Tapi nak buat macam mana, dah tugas abah.. Sekurang-kurangnya masa abah terisi kerana abah memang tidak betah duduk saja. Ada saja kerja yang dia nak buat.
Semalam sempat lagi buka puasa kat kampung. Gerak balik pukul 8.40.. Hantar Arish balik Klang. Sian dia.. tak sihat tiba-tiba. Singgah pulak Shah Alam hantar Amirul dan Amin. Dah settle semua baru balik KL jam 11.10. Jalan masih sibuk dengan kenderaan walaupun dah lewat. Sepanjang perjalanan hujan renyai-renyai. Sampai KL dekat pukul 12. Laju juga bawa kereta. Terasa amat letih dan mengantuk sangat.
Pagi tadi tak terbangun sahur. Alarm pun tak dapat membantu. Mungkin sebab letih sangat. Pergi kerja macam biasa. Hari ini tak berapa sibuk. Tugas kritikal dah selesai. Do filing and recording correspondences. Balik singgah kat bazar Taman Melawati.
Hari ni nak tidur awal. Rasa tak cukup rehat.
Semalam sempat lagi buka puasa kat kampung. Gerak balik pukul 8.40.. Hantar Arish balik Klang. Sian dia.. tak sihat tiba-tiba. Singgah pulak Shah Alam hantar Amirul dan Amin. Dah settle semua baru balik KL jam 11.10. Jalan masih sibuk dengan kenderaan walaupun dah lewat. Sepanjang perjalanan hujan renyai-renyai. Sampai KL dekat pukul 12. Laju juga bawa kereta. Terasa amat letih dan mengantuk sangat.
Pagi tadi tak terbangun sahur. Alarm pun tak dapat membantu. Mungkin sebab letih sangat. Pergi kerja macam biasa. Hari ini tak berapa sibuk. Tugas kritikal dah selesai. Do filing and recording correspondences. Balik singgah kat bazar Taman Melawati.
Hari ni nak tidur awal. Rasa tak cukup rehat.
Friday, 13 August 2010
Hari Ketiga Puasa - 13.08.2010
Hari ini kesibukan yang melampau di ofis. Dokumen untuk submission perlu disiapkan hari ini. Lepas satu, satu yang perlu dibuat. Agak kalut juga walaupun keadaan masih terkawal. Alhamdulillah.. siap juga akhirnya sebelum balik hari ini. Lega yang teramat.
Keluar dari ofis dekat pukul 5. Hujan telah turun dengan lebatnya. Redah saja. Jalan MRR2 agak sesak hari ini. Sampai rumah, terus mandi dan solat. Then ke bazar Melati. Hujan masih tidak berhenti. Macam semalam orang ramai kalut membeli juadah untuk buka puasa. Disebabkan hari Jumaat ada pasar malam, gerai jualan agak banyak dari biasa. Hari ni malas nak masak.. beli nasi berlauk, kebab, ayam goreng dan air tebu. Dah masuk hari ketiga puasa tapi tidak terasa letih atau lapar. Mungkin sebab sibuk di ofis.
Suasana sejuk malam ini. Malam ni tak pergi tarawih. Tak sabar nak tunggu esok. Nak balik kampung dan buka puasa bersama famili. Agak lama tak balik.. rasa rindu pada mak, abah dan kampung halaman.
Keluar dari ofis dekat pukul 5. Hujan telah turun dengan lebatnya. Redah saja. Jalan MRR2 agak sesak hari ini. Sampai rumah, terus mandi dan solat. Then ke bazar Melati. Hujan masih tidak berhenti. Macam semalam orang ramai kalut membeli juadah untuk buka puasa. Disebabkan hari Jumaat ada pasar malam, gerai jualan agak banyak dari biasa. Hari ni malas nak masak.. beli nasi berlauk, kebab, ayam goreng dan air tebu. Dah masuk hari ketiga puasa tapi tidak terasa letih atau lapar. Mungkin sebab sibuk di ofis.
Suasana sejuk malam ini. Malam ni tak pergi tarawih. Tak sabar nak tunggu esok. Nak balik kampung dan buka puasa bersama famili. Agak lama tak balik.. rasa rindu pada mak, abah dan kampung halaman.
Thursday, 12 August 2010
Hari Kedua Puasa - 12.08.2010
Di ofis terlalu sibuk hari ni.. masa rasa singkat sangat.. syukur.. satu submission telah dibuat hari ini.. tinggal satu lagi dan akan disambung esok..
Lepas kerja terus balik ke rumah.. solat then ke bazar Melati. Sampai di bazar tiba-tiba hujan turun dengan selebatnya. Semua orang bertempiaran cari tempat berlindung. Tuan punya gerai makanan kalut menutup makanan jualan. Ada yg terkena tempias hujan. Ramai orang basah kuyup walaupun setengahnya pakai payung sebab hujan terlalu lebat ditambah dengan angin kuat bertiup. Nasib baik aku bawa payung. Walaupun terkena hujan sekurang-kurangnya masih boleh jalan di tengah hujan. Sempat beli ikan kembung percik, kuih 2 ketul dan mee goreng. Sudah membeli terus balik.. Hujan masih lebat. Kesian betul mereka yang masih berteduh.. terpaksalah tunggu hingga hujan reda..
Balik rumah terus mandi sebab baju dah lencun kena hujan.. Lepas tu masak nasi dan buat sambal telur. Simple je juadah hari ni.. Tu pun tak habis juga..
Lepas maghrib, pergi solat tarawih dengan housemate kat masjid Salehudin Ayubi Taman Melati. Alhamdulillah.. dapat juga solat tarawih kat masjid. Ramainya orang solat. Penuh ruang masjid. Kami buat 8 rakaat saja dan lepas tu balik. Ramai yg tamatkan solat selepas rakaat 8 walaupun imam teruskan solat. Mungkin di sini buat sampai 20 rakaat.
Balik rumah sambung witir 3 rakaat. Alhamdulillah.. Sempurna sudah hari kedua puasa..
Lepas kerja terus balik ke rumah.. solat then ke bazar Melati. Sampai di bazar tiba-tiba hujan turun dengan selebatnya. Semua orang bertempiaran cari tempat berlindung. Tuan punya gerai makanan kalut menutup makanan jualan. Ada yg terkena tempias hujan. Ramai orang basah kuyup walaupun setengahnya pakai payung sebab hujan terlalu lebat ditambah dengan angin kuat bertiup. Nasib baik aku bawa payung. Walaupun terkena hujan sekurang-kurangnya masih boleh jalan di tengah hujan. Sempat beli ikan kembung percik, kuih 2 ketul dan mee goreng. Sudah membeli terus balik.. Hujan masih lebat. Kesian betul mereka yang masih berteduh.. terpaksalah tunggu hingga hujan reda..
Balik rumah terus mandi sebab baju dah lencun kena hujan.. Lepas tu masak nasi dan buat sambal telur. Simple je juadah hari ni.. Tu pun tak habis juga..
Lepas maghrib, pergi solat tarawih dengan housemate kat masjid Salehudin Ayubi Taman Melati. Alhamdulillah.. dapat juga solat tarawih kat masjid. Ramainya orang solat. Penuh ruang masjid. Kami buat 8 rakaat saja dan lepas tu balik. Ramai yg tamatkan solat selepas rakaat 8 walaupun imam teruskan solat. Mungkin di sini buat sampai 20 rakaat.
Balik rumah sambung witir 3 rakaat. Alhamdulillah.. Sempurna sudah hari kedua puasa..
Wednesday, 11 August 2010
Hari Pertama Puasa - 11.08.2010
Agak sibuk kat ofis hari ni. Prepare document for submission to authority. Rasa masa pun cepat berlalu. Bulan puasa masuk jam 8.00, balik 4.30. So, masa kerja dah jadi pendek dan kena gunakan masa sebaiknya.
Lepas kerja teringin nak tengok apa yang ada kat bazar Taman Melawati. Masih ada gerai-gerai yang kosong. Orang agak ramai dan sesak. Pusing-pusing terjumpa gerai Tauhu Anura. Juadah favorite sejak dulu. Dari harganya 50 sen dulu sampailah 1.50 seketul sekarang. Saiz tak berubah.. harga je meningkat. Tapi orang tetap beli kalau memang sedap. Sempat juga beli agar-agar pelbagai perasa. Tengok semua sedap.
Balik rumah.. lepas solat pergi pulak bazar Taman Melati dengan housemate. Ramainya orang. Selama ni tak pernah nampak kalau pergi pasar malam. Tapi hari ni macam-macam wajah ada. Semua keluar masa ni. Masing-masing kelihatan kalut membeli. Disebabkan hari bekerja orang mungkin tak sempat nak masak. Jadi harus membeli juadah untuk buka. Kat sini, beli nasi ayam dengan air tembikai pulak. Sempat juga beli bihun goreng.. wah! melampau betul.. semua nak makan.. padahalnya nanti ke tong sampah perginya.
Alhamdulillah... puasa hari pertama sempurna sudah. Mulai esok kena plan dengan bijak apa yang nak beli dan makan supaya tidak membazir. Membazir kan amalan syaitan.
Lepas kerja teringin nak tengok apa yang ada kat bazar Taman Melawati. Masih ada gerai-gerai yang kosong. Orang agak ramai dan sesak. Pusing-pusing terjumpa gerai Tauhu Anura. Juadah favorite sejak dulu. Dari harganya 50 sen dulu sampailah 1.50 seketul sekarang. Saiz tak berubah.. harga je meningkat. Tapi orang tetap beli kalau memang sedap. Sempat juga beli agar-agar pelbagai perasa. Tengok semua sedap.
Balik rumah.. lepas solat pergi pulak bazar Taman Melati dengan housemate. Ramainya orang. Selama ni tak pernah nampak kalau pergi pasar malam. Tapi hari ni macam-macam wajah ada. Semua keluar masa ni. Masing-masing kelihatan kalut membeli. Disebabkan hari bekerja orang mungkin tak sempat nak masak. Jadi harus membeli juadah untuk buka. Kat sini, beli nasi ayam dengan air tembikai pulak. Sempat juga beli bihun goreng.. wah! melampau betul.. semua nak makan.. padahalnya nanti ke tong sampah perginya.
Alhamdulillah... puasa hari pertama sempurna sudah. Mulai esok kena plan dengan bijak apa yang nak beli dan makan supaya tidak membazir. Membazir kan amalan syaitan.
Subscribe to:
Posts (Atom)